2014. július 23., szerda

Előzmények, hasznos tanácsok

Szállás ingyen, avagy hány éves a kapitány?

A feladat a következő: adva van egy hagyományos felépítésű, 5 fős család. A családban lévő gyermekek harmada Lloret de Mar-ban dolgozik egy szálloda konyháján, 3 hónapon keresztül.
A családfő 21 éves volt, amikor kedvenc zenekara legismertebb slágerében  megénekelte:  <<....majd utazgatok, mert utazni élvezet.....>>
A cél az, hogy Anyuka és Apuka, meg a legkisebb gyermek látogassa meg a középső csemetét Spanyolországban, miközben a legnagyobb gyermek finn nyelvet tanul egy  pályázat elnyerését követően 30 nap időtartamig Ouluban.
Amennyiben SZ a kint tartózkodás szállásköltségét jelenti, akkor találjunk megoldást az SZ változóra oly módon, hogy SZ=0 értéket vegyen fel :)

Nos, ezen matematikai feladat megoldására született az ötlet: Csereotthon. Keresünk egy spanyol családot, akik a mi lakásunkba jönnek, mi meg az ő otthonukba, és így fogunk nyaralni. Ebben a blogbejegyzésben le is írtam pontosan, hogyan történt a cserepartner megtalálása. Nagy mázlink volt, mert oda és akkor mentünk, ahogy mi szerettünk volna, és a nagyon kedves spanyol család is jól érezte magát  Budapesten és az otthonunkban is.

Autóbérlés okosságok

A szállásköltség nullára redukálása és a múlt évben a kollégáktól kapott szülinapi ajándékutalvány jóvoltából életem első autóbérlését ejtettük meg. Úgy terveztük, hogy ha 10 nap alatt ide-oda el szeretnénk menni, és mindezt hárman-négyen tömegközlekedési eszközökkel tennénk meg, akkor a váltott jegyek árban kb. ott lennének, mintha autót bérelnénk, viszont kocsival nincs kötöttség, és hát jóval kényelmesebb.

Először online nézegettem a kölcsönzőket. Jó nagy szórás volt az árakban: Opel Corsa és hasonló kategória 10 napra 70-160 ezer Ft között mozogtak a vállalt önrész és még vagy 10-féle kesze-kusza szolgáltatás igénybevételétől függően. Pl. a legalacsonyabb árhoz még hozzájön, hogy tele kell a kocsit tankolni. Persze ezzel nem terhelik az utasokat, hanem csak a hitelkártyájukat :) Azt is duplán: egyszer az üzemanyagköltség - ahol a literenkénti ár magasabb, mint a kutaknál - másodszor pedig a tankolás elvégzéséért felszámított kötelező szolgáltatási díj......

Létezik olyan is, hogy napi futási limittel adják az autót, de nem ám úgy számolják, hogy napi limit 300 km, akkor ha 10 nap alatt 3000 km alatt mentünk, akkor már jók vagyunk. Van valami nyomkövetőjük, amivel utánanéznek, és ha túlfutottál, akkor  fizethetsz...

A neten sok olyan honlapot találunk, akik csak szolgáltatás közvetítésével foglalkoznak. A Google első találatai tipikusan ilyenek, viszont az utazási fórumok tele vannak ezekhez kapcsolódó meghökkentő történetekkel: lefoglalják jó olcsón online a kocsit, aztán a pultnál még jönnek az ilyen-olyan plusz szolgáltatási díjak, meg a többezer eurós befoglalási díjak a hitelkártyára. Az is előfordulhat, hogy eltérő kategóriájú autót kaphatunk, mint rendeltünk.

Ezektől a hírektől nem voltam éppen túl boldog. Mivel az ár egy részét ajándékutalvánnyal szerettem volna kifizetni, ezért még indulásom előtt bő egy hónappal elmentem egy utazási irodába. Ott - a fenti meglepetéseket elkerülendő - rögtön a Hertzet ajánlották: 10 napra 165 ezer Ft-ért. Hmm, ezen már helyben meglepődtem :). Aztán kattintgatás erre-arra és találtunk egy akciót: 115 ezer pénzért önrész nélküli biztosítással, km-korlát nélkül, teletank felvétel/leadás különdíj nélkül, és ugyanúgy a Hertznél. Ez már közel volt ahhoz, amit elképzeltem, és jóval olcsóbb, mint amennyi pénzt megspóroltunk a szálláson.

Az üzlet megköttetett, kaptunk egy Voucher-t, ezt meg a hitelkártyámat - biztosítékként - csak be kellett mutatni a Hertz pultjánál a barcelonai reptéren, és kész. Egészen a hazaérkezésünkig azt is hittük, hogy tényleg ilyen egyszerű.

A pultnál megkaptuk a kulcsot, a papírokat, és a parkolóban már várt egy narancs-arany színű Opel Corsa. A kocsi rendesen viselkedett, igaz nem volt egy erőgép, de nekünk teljesen megfelelt. A visszaadás is elegánsan történt: az iroda csak hétkor nyitott, mi bedobtuk az erre a célra szolgáló boxba a kulcsot meg az iratokat, és ennyi.

........Majdnem. Aztán itthon jött a hidegzuhany: valami balesetbiztosítás címén 120 €-t levontak a számlámról, pedig a pultnál tuti, hogy semmi ilyen dolgot nem kértem és nem kérdeztek, hogy kérek-e ilyen szolgáltatást.  A napokban folyik a levelezés,  eddig még nem sok eredménnyel.... Ja, és még egy: a biztosításként zárolt 260 €-t 30 nap után szabadították fel a hitelkártyámon, mert a kölcsönző és a bank közötti adminisztráció ilyen hosszú folyamat..... a XXI. században......, na mindegy.

Összefoglalva: olvassunk el minden apróbetűs részt! Ne csak online, hanem az utazási irodákban is nézzünk körül az árak/szolgáltatások terén, és nagyon figyeljünk oda, hogy mit akarnak még ránk sózni a kölcsönzőben. ( Update: Az  Európai Fogyasztói Központ  segítségével a Hertz visszautalta a levont 120€-t.  Először levelezgettem a Hertzcel, aztán ez nem vezetett eredményre, akkor írtam egy emailt nekik, és 1 hónap elteltével egyszer csak látom, hogy visszautalta a Hertz a pénzem. Szóval, ha valakinek valami  problémája akadt külföldön, és ezt orvosolni szeretné, akkor ez a szervezet tud segíteni!)
Úthasználat, autópálya, fizetős kapuk
Spanyolországban vannak olyan autópályák, ahol kell fizetni, van, ahol nem. A díj kiegyenlítése kapuknál történik, így legalább nem futhatunk bele egy büntetésbe, ha a másik szokásos fizetési módszert - ami pl. Magyarországon is  van - elfelejtve nem vennénk matricát és mégis fizetős szakaszra tévednénk. A kapuk többségén olyan autók hajthatnak át, amibe előzőleg egy szerkezetet építettek be, amivel csak áthaladnak, és a fizetendő összeg valahogy levonódik. Nekünk a "Manual" feliratú, illetve a kártyát vagy készpénzt szimbolizáló kapukhoz kellett menni. Kintlétünk alatt a Barcelona - Girona (Costa Brava) - Franciaország tengelyen találkoztunk fizetős szakasszal, az ország belseje felé nem kellett fizetni.

Lloret de Mar, szórakozóhelyek, parkolás, strandok

A szállásunk Lloret de Mar "Fenals" városrészében, a nyüzsgő központtól 2-3 km távolságra volt. Nyugisabb és jóval szellősebb, mint a városközpont, ahol a gigadiszkók egymás mellett sorakoznak, és esténként ott tömörül a bulizni vágyó ifjúság. A part viszont nem volt távol, bő 5 perc alatt lesétáltunk a kevésbé zsúfolt, viszont nagyon hamar mélyülő Punte de Fenals strandra. A parton nincs belépő, zuhanyozni is ingyen lehet lehet. (Míg mondjuk Horvátországban szinte csak fizetős strandokkal találkoztunk néhány éve)

A Fenals városrész többnyire 5-10 éve épült, 3-5 emeletes, több tíz lakásos apartmanházakból áll, majd mindegyikükben belső medencékkel. A széles utcákon nem volt nagy élet, csak a lakók jöttek-mentek. A házak aljában rengeteg ingatlanügynökség kínálta a lakásokat. Kivétel nélkül mindenhol oroszul is ki volt írva minden! A mi házunk mellett kapásból 2 szupermarket és egy nagy vegyes műszaki áruház volt, így a reggelihez vagy a vacsihoz szükséges kajákat kényelmesen be tudtuk szerezni,  egy percet se kellett sétálni.

A város központja ennek ellentéte. Képzeljünk el egy kb. 300x1000 m-es területet, ahol a hosszabbik oldal végig a tengerpart nagyon apró kavicsos, nagyjából 30 m széles strandja, és a parttól úgy 300 méternyit eltávolodva mindenütt szállodák, éttermek, boltok és szórakozóhelyek, a leginkább tizen-huszonéves korosztály számára. És folyamatos embertömeg.
A városközpont nyugati oldalán az Avinguda Just Marlés Vilarrodona-n végig követik egymást a diszkók. Esténként szinte több fiatal van kint az utcán, mint bent, részben a bulizók, részben a városba érkező, a buszról éppen leszálló, vagy a már elutazó, buszra pakoló fiatalok töltik meg az utcát. Ha tehettem, esténként nem is nagyon jöttem erre autóval,  mert kb. 30 méterenként meg kellett állni  mindegyik zebránál 1-1 percre.
Ahhoz képest, hogy mekkora tömeg volt, alig-alig láttunk nagyon vidám vagy éppen nagyon fáradt fiatalokat. Lehet, hogy a demonstratívan állandóan a környéken járőröző rendőrök láttán kicsit visszafogták magukat a bulizók. Ha úgy tartja kedvünk, webkamerán bármikor megnézhetjük a  part alsó részét.
Kocsival nagyon nem éri meg a városközpontba jönni, mert elég zúzós parkolási árak vannak. A part keleti végén van egy nagyobb parkoló, itt többnyire meg tudunk állni, illetve némi szerencsével a parti út mentén is találhatunk helyeket. De a víztől kicsit távolabb számos parkoló található 1,5 €/óra  körüli árakon.